Ungarske undervisningsreformer

Ligesom den er blevet det i Danmark, skal skolen nu reformeres i Ungarn. Det lader dog til, at man går noget længere, for det er ikke kun grundskolen, der er omfattet, men hele uddannelsessystemet fra børnehaver og til ungdomsuddannelser. Det er en reform med fart på; den er netop vedtaget, og skal træde i kraft fra 2017, hvilket betyder, at de elever, der skal tage studentereksamen i 2017 også er omfattet. Hvilket jo ikke i sig selv burde være problematisk. Men sammenlignet med danske forhold er forskellen den, at pensum for de enkelte fag fastlægges centralt, ikke som læringsmål, men som egentligt indhold, og det vil sige, at de nuværende gymnasieelever risikerer til studentereksamen at skulle op i emner, som de ikke har haft i undervisningen. Studentereksamen er nemlig en samlet eksamen, hvor man forventes at kunne svare for sig inden for ethvert emne, man har haft undervisning i i løbet af sin gymnasietid – i sig selv en temmelig stor mundfuld, men jo unægtelig større, hvis den også indeholder endnu ukendte jokere.

Der er en række andre problemer med den nye lov – mange af dem knyttet til det faktum, at loven træder i kraft for hurtigt/også omfatter elever, hvis undervisning ikke har været tilpasset nye lovkrav. For nogles vedkommende vil der måske kun være tale om mindre pensumændringer, men for de faglige uddannelsers vedkommende bliver der tale om et nyt, obligatorisk eksamensfag, og for visse elever i tosprogede skoler med særligt fokus på fremmedsprog, får det den konsekvens, at de mister retten til det tosprogede eksamensbevis og den sprogeksamen på højt niveau, som de ellers har arbejdet hen imod og foretaget deres studievalg med henblik på.

I går var der protester med deltagelse af  lærere, elever og forældre på gymnasier i hele Ungarn, på initiativ fra bevægelsen Tanitanék (‘Jeg ville (gerne) undervise…)

Se billeder fra protesterne her